Bland tomtar och troll

Åkte tåg häromdagen med en kvinna med ursprung från Småland. Alltid intressant med smålänningar. Just denna kvinna var lite rädd för skogen, eller rättare, för trollen som hon var övertygad om bodde där.  Helt horribelt!

Tomtar och troll

Tomtar och troll

Kvinnan som i övrigt är både sansad och intelligent, har ju fått allt om bakfoten (förmodligen ingen äkta smålänning utan en bortbyting). Alla, och speciellt smålänningar  – jag har ju förmånen att vara en sådan själv-  vet att trollen inte är farliga. De är de där små tomtarna som kallas vättar, som man ska akta sig för. Det vet ju alla, att de både finns och är tjuvaktiga och elaka.

På tal om tomtar och tåg, så träffade jag på en riktig tomte (ja, eller snarare vätte då) på en annan tågresa nyligen. Mitt under rådande tågstrejk.

Jag pratar ofta om att göra rätt saker. Vad är viktigt? Vad gör skillnad? Vilket agerande hjälper dig att nå dina mål? är det saker rätt för kunden? Att göra det rätta låter  både naturligt, lätt och enkelt. Men ibland krävs det både mod och en smula medmänsklighet för att kunna göra det rätta. För det rätta behöver nödvändigtvis, dessvärre, inte alltid gå hand i hand med vare sig gällande regler, normer eller tom lagar.

Anarkist? Absolut inte, men väl pragmatiker med lite sunt bondförnuft. Hos oss gäller alltid resultatfokus framför rutinfokus.

Jo så var det där med tomten, ja eller snarare vätten då. Denna vätte råkar vara anställd på SJ. Jag åkte, mitt under rådande tågstrejk från Stockholm hem till Malmö. Under resan fick jag erfara vad det innebär att INTE göra det rätta och vad det innebär att INTE ta hand om sina kunder. Ingen kan väl påstå att SJ ligger på topp gällande förtroende bland kunder, tja vi skulle faktiskt kunna dra till med Sveriges alla invånare. Vinter som vår, sommar och höst, ja SJ verkar ha problem för det mesta. Det var längesedan man kunde använda uttrycket ” det går som tåget” i någon vidare positiv ordalydelse.

Den här gången är det dock inte förseningen på ca 50 minuter som jag tänkte klaga på utan hur tågpersonalen bemötte 1 st resenären som fått, i mitt tycke, felaktig information.

Bakom mig satt en ung kille som skulle till Växjö och skulle därmed byta tåg i Nässjö. Biljetten hade han bokat kvällen innan via SJ.se och trodde därmed att allt var ok i och med att Sj ej var uttagna i strejken. Hade han läst det finstilta (det gör väl alla,  speciellt när ni laddar hem t.ex. en programvara eller så…) och följt med i nyhetsrapporteringen över södra Sverige, hade han säkert kunnat upptäcka dels att det ej var SJ som körde anslutningen och att dels vissa tågbolag i Sydsverige var uttagna i strejk. Men nu är det väl så illa med dagens ungdom att de inte alltid prioriterar varken det finstilta eller nyheter. Själv är jag inte heller speciellt duktig på det finstilta, i vart fall.

Men bortsett från det; Är det verkligen OK att sälja en biljett till ett tåg som du vet är inställt? Ska man som resenär alltid behöva utforska alla eventualiteter? Borde man ej, i ett land som Sverige,  kunna förutsätta att om köper en biljett så är den giltig. Givetvis kan saker hända mellan köp och avgång, men så var ej fallet här.

Hur som haver, när vi närmar oss Nässjö, 50 minuter försenade så kommer Tomten in i bilden. Killen bakom frågar då konduktören hur det blir med hans anslutning, nu när vi är så försenade. Med ett illa dolt leende frågar tomten då ” och vilket tåg skall du åka med ”, väl medveten om att samtliga tåganslutningar från Nässjö är inställda.

Killen, utan att förfasa sig över förseningen, bläddrar i sin telefon en stund, med konduktören idogt väntande med ett allt större flin. Till slut hittar han biljetten och konduktören, i mitt tycke, lätt föraktfullt talar då om att  det är ett annat tågbolag och att  de är uttagna i strejk, och det bör han väl vara väl medveten om.

Killen svarar då att ” jo jag har hört att det är strejk, men att SJ kör som vanligt och den här biljetten köpte jag på SJ.se igår kväll”.

Tomten säger då ”Jaha, men det är väl inte mitt fel – det är inte vi som strejkar. Vi säljer biljetter till alla möjliga bolag, vilket vi inte borde för övrigt. Vi får alltid all skit och bara problem”

Killen lätt perplex ” jaha… men vad gör jag då?”

Tomten sätter sig då i rörelse mot nästa vagn med slutklämmen ” det vet inte jag, om vi (antar han syftar på SJ) skulle hjälpa till så blir vi strejkbrytare”

Tomten har säkert rätt i sak, men vad har det med saken att göra?

Han var inte bara otrevlig och uppenbarligen glömt allt vad kundservice heter, han var inte direkt lösningsorienterad heller. För det finns en hyfsat bra lösning på problemet. I vart fall om kan järnväg och småländsk geografi.

Jag vände mig då om till killen, som vid det här laget hade ett mycket förvånat uttryck med tomma ögon, och sa att han inte ska stiga av i Nässjö, utan åka med till nästa station, Alvesta. Om han stiger av i Nässjö kan han ej ta sig till Växjö (minst 1,5 timme bil) med allmänna kommunikationer. Stiger han av i Alvesta kan han ta en buss, eller i värsta fall en taxi utan att ruinera sig, och vara i Växjö på 15 minuter.

Hade det varit så himla svårt för tomten att föreslå det? Hade det varit strejkbryteri? Oavsett vilket, så hade det varit att göra det rätta.

Själv blev jag mycket förvånad, för oavsett vad man tycker om SJ har min bild varit att de har ett trevligt bemötande. Har även sett dem göra det ”rätta”, i andra sammanhang, där de hintat om en lösning som är emot gällande regler.

Diss till SJ tågvärden och diss till SJ.se som inte redigerade sin sida så att strejkpåverkade tåg inte kunde bokas. Det är lätt att göra rätt, ibland krävs bara lite extra tanke på kund, logik, medmänsklighet och vad som är rätt.

Avslutningsvis vill jag passa på – efter att ha lyssnat till P1 rapportering från Almedalsveckan – att be alla om ursäkt för att jag är en vit medelålders heterosexuell man. (Googlade runt och hittade länken till Corncopias blogg)

Ha en skön sommar

PS; Brukar skicka med ett boktips inför semestern. Inhandlade i helgen semesterns 6-7 böcker och råkade titta lite i den ena i lördags. Slutade med att jag sträckläste den småskrattande. Rekommendera alla, att införskaffa ”Analfabeten som kunde räkna” av Jonas Jonasson (inte mkt fantasi i författarnamn, men i boken…mm…). Fantastisk!

Bild lånad från www.cdon.com

Bild lånad från http://www.cdon.com

I läsförståelse ligger den någonstans mellan Kalle anka och Fantomen, så den passar alla. Även de som normalt säger sig vilja ha mycket bilder och lite text.

 

 

 

 

 

 

 

Om hassehissardissar

Hasse är Fortivas modiga VD med en förkärlek till BRA reklam och fyndigheter. Han är rapp och har alltid en dräpande kommentar i bakfickan som han slänger fram när du minst anar det. I branschen har han huserat i rätt många år även om man inte kan tro det när han kommer sättande i sina italienska skor.. God mat och ändå godare dryck tackar Hasse aldrig nej till. Om den dessutom serveras utanför Sveriges gränser är det ändå bättre. Musik av alla de slag gillas också av smålänningen. Gärna lite tyngre toner.
Detta inlägg publicerades i Diss och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar